Moje porady

Jedzenie jajek

Ile jajek mozna jeść tygodniowo żeby nie szkodziły na cholesterol? Kiedyś lekarz mówił 2 -3 w tygodniu, a teraz czytam nie nie szkodzą.

Rzeczywiście przez wiele lat uważano, że jajka są niezdrowe i zalecano 1- 2 sztuki w tygodniu.
W Stanach Zjednoczonych panowała nawet przez kilka lat moda i jedzono tylko białka, a żółtka - czyli to co najcenniejsze - wyrzucano. Dziś już wiadomo, że ta teoria była błędna - cholesterol w około 80% produkuje nasz własny organizm.
Proszę pamiętać, że jest niezbędny dla mózgu, produkcji hormonów oraz witaminy D.

Najnowsze badania pokazują, że brak jest ryzyka zdrowotnego dla osób jedzących jajka. Badanie chorych na cukrzycę opublikowane wiosną 2018 pokazało, że nawet jedzenie więcej niż 12 jajek tygodniowo nie miało wpływu na poziom lipidów i inne problemy kardiologiczne. (grupa kontrolna spożywała mniej niż 2 jajka w tygodniu).
Proszę natomiast zwrócić uwagę, że najzdrowsze są dla nas jajka gdy żółtko jest w formie płynnej - na miękko albo jajecznica lekko ścięta.

Testy na nietolerancję pokarmową

Który test na nietolerancję wybrać? Jest duża różnica w ilości badanych pokarmów, ale też duża różnica w cenie.

Wybór pakietu najlepiej skonsultować w gabinecie, ponieważ w bezpośredniej rozmowie możemy omówić wiele kwestii zdrowotnych i wybrać najlepszą opcję. Z wieloletniego doświadczenia mogę zauważyć, że w chorobach autoimmunologicznych korzystniejsze są bardziej szczegółowe wykluczenia, czyli bogatsze pakiety, a przy problemach trawiennych często wystarczy pakiet podstawowy 59 produktów i fachowa ocena dotychczasowego sposobu odżywiania oraz aktualnych badań. Czasem korzystne jest również włączenie na pewien czas suplementów np. wspomagających jelita.

Chleb podczas diety

Czy w czasie odchudzania można jeść chleb? Podobno szybciej się chudnie bez chleba

Nie ma powodu, by na diecie redukcyjnej rezygnować z pieczywa. Oczywiście ilość zależy od indywidualnego zapotrzebowania organizmu na energię. Ważny jest natomiast rodzaj pieczywa - najlepiej wybierać chleb razowy, typu graham. Takie pieczywo dostarcza dużo błonnika, który reguluje pracę jelit i dłużej od zwykłego daje poczucie sytości. Mąka z tzw. pełnego przemiału zawiera ponadto minerały i witaminy z grupy B.
Proszę czytać etykiety i uważać na chleby z dodatkiem karmelu czyli palonego cukru - łatwo je rozpoznać, bo mają jednolity, brązowy kolor bez śladu otrąb - oznacza to, że są pieczone ze zwykłej mąki.
Radzę też unikać modnych ostatnio chlebów z samych ziaren - taki chleb jest wysokokaloryczny, bo ziarna typu słonecznik, siemię lniane czy dynia są źródłem tłuszczy. Są to oczywiście zdrowe tłuszcze, ale bardzo zwiększają kaloryczność posiłków.
W polskiej kuchni chleb jest ważnym składnikiem, a proszę pamiętać, że celem diety powinna być trwała zmiana stylu żywienia, a nie chwilowe umartwianie się i czekanie kiedy wreszcie się skończy i będzie można "zacząć jeść normalnie". Wtedy efekt jo-jo murowany.

Jak powstrzymać potrzebę jedzenia słodyczy

Nie mogę sobie poradzić z potrzebą jedzenia słodkiego. Codziennie muszę zjeść kawałek czekolady, często kończy się to zjedzeniem całej tabliczki. Kupuję gorzką, bo wiem, że jest najzdrowsza, a na co dzień staram się jeść zdrowo. Jem chude mięso, nabiał 0%, dużo warzyw, nie jem fast foodów.


Być może właśnie zbyt "chude" jedzenie jest przyczyną Pani problemu. Warto byłoby przeanalizować jadłospis z kilku dni i sprawdzić czy ilość kalorii, czyli dostarczanej energii, jest wystarczająca. Źródłem energii dla organizmu są właśnie tłuszcze i węglowodany i jeśli jej brakuje, to organizm upomina się o uzupełnienie. Warto więc bez szkody dla zdrowia przestawić się na sery półtłuste, jogurty i kefiry 1,5 - 2% tłuszczu i używać masło do kanapek.
Inną przyczyną może też być na przykład nieregularne jedzenie, zbyt długie przerwy między posiłkami lub niejedzenie śniadań. Proszę jeść 5 posiłków co 3 - 4 godziny i wprowadzić węglowodany, które długo się uwalniają i nie powodują "skoków cukru" - razowe pieczywo i makarony, grube kasze (pęczak, gryczana), brązowy ryż.
Warto też zwrócić uwagę, czy Pani ochota na słodkie nie wynika z nadmiernego stresu - np. nerwowej atmosfery w pracy lub w domu.

Nietolerancja laktozy

Czy nietolerancja laktozy może pojawić się w starszym wieku? Do tej pory nie miałam problemów.

Problem z trawieniem laktozy może pojawić się w każdym wieku. Wynika on najczęściej z braku enzymu o nazwie laktaza, który jest niezbędny do trawienia laktozy z mleka. U wielu osób wytwarzanie tego enzymu ustaje z wiekiem i pojawiają się problemy takie jak wzdęcia, bóle brzucha, uczucie przelewania się czy biegunki.
Takich objawów nie należy jednak lekceważyć i traktować wyłącznie jako brak enzymu. Zawsze trzeba wykluczyć stany zapalne jelit i inne choroby jak np. celiakia.
Przy nietolerancji laktozy zwykle dobrze tolerowane są sery żółte i twarogi oraz produkty fermentowane - kefir, jogurt - należy tylko zwracać uwagę, by nie zawierały dodatku mleka w proszku. Dobrym rozwiązaniem mogą być też specjalnie produkowane mleka i pozostały nabiał oznaczony "bez laktozy".

Jedzenie po 18:00

czy to prawda, że nie powinno się jeść po godzinie 18:00?

Nie ma żadnej konkretnej godziny po której nie wolno jeść. To zawsze zależy od rytmu dnia danej osoby. Najważniejsze by nie kłaść się spać z poczuciem głodu, bo to wywołuje stres, który nie pozwala na właściwą regenerację w nocy. Pora ostatniego posiłku zależy od tego, kiedy kładziemy się spać. Ważne jest by zjeść 2 - 3 godziny przed snem, tak by organizm zdążył strawić kolację. Posiłek do 18:00 tak naprawdę ważny jest dla osoby, która kładzie się spać o godz. 21. No i oczywiście należy zwracać uwagę aby kolacja była na tyle syta, by wieczorem nie podjadać już drobnych rzeczy jak np. owoce czy "kilka orzeszków".

Przechowywanie oleju lnianego

Czy to prawda, że olej lniany powinien stać w lodówce, bo w sklepach jest na zwykłych półkach

Olej lniany, ze względu na duża zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych jest bardzo podatny na proces jełczenia. Psucie się oleju następuje między innymi pod wpływem działania światła , temperatury oraz dostępu powietrza (utlenianie). Dobrej jakości olej lniany powinien być pakowany w butelki z ciemnego szkła, małych objętościowo, by jak najszybciej po otwarciu został zużyty (max. 500ml). Najlepszej jakości oleje są nieoczyszczane, bez dodatku antyutleniaczy mających przedłużać trwałość. Data ważności to 2 miesiące od daty produkcji. Jeśli jest dłuższa znaczy, że na etapie produkcji zmniejszono ilość kwasów Omega, a to oznacza, że ma mniej wartości zdrowotnych. Olej bezwzględnie musi być przechowywany w lodówce i to zarówno w domu, jak i w sklepie oraz powinien być transportowany do sklepu w warunkach chłodniczych tzn. w specjalnych termosach styropianowych. Z tego względu olej lniany najlepiej kupować w sklepach zielarskich upewniając się, że personel zachowuje powyższe wymagania. I proszę pamiętać, że dobrej jakości olej nie może być tani. Olej stosujemy wyłącznie na zimno, do gotowych potraw. Nie wolno go podgrzewać ani używać do smażenia.

Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ